Uprawnienia w Google Search Console czyli jak dodać nowego użytkownika
Prowadząc własnego bloga czy też sklep internetowy chcemy wiedzieć, jak dużo osób nas odwiedza. Do monitorowania wejść z wyszukiwarki Google służy dedykowane narzędzie – Google Search Console – w skrócie GSC. Z tego poradnika dowiesz się, na czym polega zarządzanie uprawnieniami oraz jak krok po kroku dodawać i usuwać użytkowników przypisanych do usługi.
- Autor:
- Daniel Jędrysik
- Czas czytania:
- 3,5 min
- Publikacja:
- 7 maja 2022
- Aktualizacja:
- 8 maja 2022
- Kategorie:
Prowadząc własnego bloga czy też sklep internetowy chcemy wiedzieć, jak dużo osób nas odwiedza. Do monitorowania wejść z wyszukiwarki Google służy dedykowane narzędzie – Google Search Console – w skrócie GSC. Z tego poradnika dowiesz się, na czym polega zarządzanie uprawnieniami oraz jak krok po kroku dodawać i usuwać użytkowników przypisanych do usługi.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest Google Search Console?
- Po co przyznajemy dostępy do narzędzia?
- Rodzaje uprawnień w Google Search Console
- Jak dodać nowego użytkownika w Google Search Console?
- Jak usunąć dodanego wcześniej użytkownika w Google Search Console
- Czy zamiast przyznawać uprawnienia do usługi mogę przekazać dane do konta?
Co to jest Google Search Console?
Dla przypomnienia – Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to usługa stworzona z myślą o twórcach i administratorach stron internetowych. Pozwala nie tylko śledzić, po jakich frazach użytkownicy najpopularniejszej wyszukiwarki weszli na naszą stronę, ale także sprawdzić jej stan zaindeksowania. Bez niej nie da się prowadzić skutecznych działań SEO.
Intensywny rozwój narzędzia sprawił, że obecnie mamy do dyspozycji kilka bardzo użytecznych raportów, dzięki którym możemy poprawiać wydajność oraz widoczność strony w internecie.
Po co przyznajemy dostępy do narzędzia?
Jeżeli nasz blog jest mały i samodzielnie pracujemy nad jego zawartością w większości przypadków wiedza o tym jak dodać nowego użytkownika będzie zbędna.
Sprawa ma się inaczej w przypadku portali informacyjnych, stron firmowych i sklepów internetowych, nad którymi czuwają deweloperzy, marketerzy, członkowie agencji SEO czy osoby odpowiedzialne za treść. Każda z nich może wykorzystywać raporty z GSC w swojej codziennej pracy, dlatego też niezbędne jest przyznanie odpowiednich dostępów do usługi.
Rodzaje uprawnień w Google Search Console
Z Google Search Console możemy korzystać jako właściciel lub jako użytkownik. Każda z tych ról różni się uprawnieniami i dysponuje innymi możliwościami. Zarówno właściciel jak i użytkownik dzielą się jeszcze na dwa podtypy.
Właściciel zweryfikowany to osoba, która zweryfikowała własność usługi za pomocą tagu, pliku lub innej metody opisanej w artykule: Weryfikacja usługi w Google Search Console – Krok po kroku. Właściciel zweryfikowany ma najpełniejsze uprawnienia. Może dodawać i usuwać użytkowników usługi, konfigurować ustawienia czy wyświetlać wszystkie dane.
Właściciel wyznaczony — jest to osoba, która otrzymała te uprawnienia od innego właściciela zweryfikowanego lub wyznaczonego. Ma ona takie same uprawnienia jak właściciel zweryfikowany.
Użytkownik z pełnym dostępem — ma dostęp do wszystkich raportów, niektórych ustawień (np. kierowanie geograficzne czy szybkość indeksowania) czy zgłaszania poprawek. Może także sprawdzać adresy URL oraz zgłaszać prośbę o ich przeskanowanie.
Użytkownik z ograniczonym dostępem — jest to najbardziej ograniczony dostęp do usługi. Ma dostęp do wszystkich raportów, jednak niektóre funkcje działają w trybie „tylko wyświetlanie”.
Innym rodzajem uprawnień są Powiązane usługi. Są to konta, którym przydzieliliśmy dostęp do Google Search Console. Mogą przetwarzać i wykorzystywać dane gromadzone przez GSC do swoich celów. Możemy np. powiązać usługę z Google Analytics czy Google Indexing API.
Aby usługa mogła być dostępna, musi być do niej przypisany, co najmniej jeden właściciel zweryfikowany. W przeciwnym razie żaden z użytkowników nie będzie miał do niej dostępu.
Jak dodać nowego użytkownika w Google Search Console?
Procedura dodawania nowego użytkownika do Google Search Console jest bardzo prosta.
#1
Wybranie usługi
Z listy drop-down wybierz usługę, do której chcesz przyznać dostęp.
#2
Ustawienia
Z sidebaru po lewej stronie wybierz ikonę USTAWIENIA.
#3
Użytkownicy i uprawnienia
Odszukaj pozycję UŻYTKOWNICY I UPRAWNIENIA i przejdź do kolejnego ekranu
#4
Dodaj nowego użytkownika
Kliknij przycisk DODAJ UŻYTKOWNIKA, znajdujący się w prawym górnym rogu.
#5
Podanie danych i ustawienie uprawnień
Wpisz adres e-mail użytkownika (konto musi być kontem Google) oraz wybierz odpowiedni rodzaj uprawnień.
#6
Dodanie użytkownika
Kliknij DODAJ, aby zakończyć proces.
Pamiętaj! Jedynie właściciele usługi mogą dodawać nowych użytkowników.
Jak usunąć dodanego wcześniej użytkownika w Google Search Console
Właściciel usługi ma możliwość nie tylko dodawania nowych, ale również zmiany uprawnień istniejących użytkowników i usuwanie nieaktualnych kont.
Aby usunąć użytkowników lub właścicieli wyznaczonych należy przejść do panelu UŻYTKOWNICY I UPRAWNIENIA, odszukać konto, które chcemy usunąć, a następnie kliknąć w trzy kropki po prawej stronie. Następnie z menu, które się pojawi, wybierz ODBIERZ DOSTĘP i potwierdź swój wybór.
Usunięcie zweryfikowanego właściciela jest już większym wyzwaniem. Należy bowiem odnaleźć i usunąć wszelkie tokeny, użyte do zweryfikowania własności. Jeżeli właściciel weryfikował własność za pomocą pliku, taki plik należy usunąć z serwera. Jeżeli zastosował weryfikację z użyciem tagu HTML, odszukaj i usuń z kodu odpowiednią linijkę.
Kiedy zakończysz proces usuwania tokenów, przejść do panelu UŻYTKOWNICY I UPRAWNIENIA i kliknij pozycję COFNIJ WERYFIKACJĘ obok nazwy użytkownika.
Kiedy usunąć dostęp do usługi?
Najlepiej za każdym razem, kiedy kończysz współpracę z osobą lub agencja SEO. Dzięki temu masz pewność, że dostęp do danych danej domeny mają jedynie uprawnione osoby.
Czy zamiast przyznawać uprawnienia do usługi mogę przekazać dane do konta?
Nie. Jest to bardzo niebezpieczne rozwiązanie. Przekazując dane dostępowe do konta Google, tak naprawdę przekazujemy dostęp do wszystkich usług i naszych prywatnych danych.
Nigdy nie przekazuj loginu i hasła do swojego konta Google!
Od 2018 roku związany jestem z marketingiem internetowym. Specjalizuję się w optymalizacji stron internetowych i sklepów. Obecnie pełnię funkcję Marketing Managera w Agencji KS. Prywatnie jestem miłośnikiem fantastyki oraz zapalonym czytelnikiem.