Weryfikacja us艂ugi w Google Search Console - Krok po kroku

Czy wiecie, 偶e us艂ug臋 Google Search Console mo偶na zweryfikowa膰 na 8 r贸偶nych sposob贸w. Sprawd藕cie, kt贸ry z nich b臋dzie dla was najlepszy!


Autor: 
Daniel J臋drysik
Czas czytania: 
Publikacja: 
4 stycznia 2020
Aktualizacja: 
31 marca 2022
Kategorie: 

Google Search Console (GSC) jest jednym z podstawowych narz臋dzi pracy SEOwc贸w i web developer贸w. Z jej pomoc膮 w szybki spos贸b zweryfikujemy, jakie frazy i z jak膮 cz臋stotliwo艣ci膮 wy艣wietlaj膮 si臋 w wynikach wyszukiwania oraz na kt贸rej s膮 pozycji. GSC pomocne jest r贸wnie偶 od sprawdzenia聽 jak przebiega indeksowanie witryny i czy na stronie nie wyst臋puj膮 problemy utrudniaj膮ce u偶ytkowanie strony na urz膮dzeniach mobilnych.

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) jest to w pe艂ni darmowe narz臋dzie do monitorowania ruchu organicznego na stronie. Dost臋p do narz臋dzia uzyskujemy loguj膮c si臋 na swoje konto Google i przechodz膮c na adres: search.google.com/search-console/about.

W Google Search Console (GSC) znajdziemy informacje:

  • jak cz臋sto nasza witryna wy艣wietla si臋 w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • ile u偶ytkownik贸w przesz艂o z wyszukiwarki na nasz膮 stron臋,
  • 艣redni膮 pozycj臋 fraz, na kt贸re wy艣wietla si臋 dana podstrona,
  • wsp贸艂czynnik klikalno艣ci w wynikach wyszukiwania CTR (Click Through Rate).

Ponadto Google Search Console umo偶liwia weryfikacj臋 mapy strony oraz sprawdzenia statusu indeksacji witryny. Mo偶emy r贸wnie偶 sprawdzi膰 ka偶dy adres z osobna i zorientowa膰 si臋 czy nie wyst臋puj膮 problemy utrudniaj膮ce robotom dost臋p do niego.

W ostatnim czasie Google znacz膮co rozbudowa艂o narz臋dzie dzi臋ki czemu mo偶emy 艣ledzi膰 takie metryki jak:

  • dane dotycz膮ce szybko艣ci poszczeg贸lnych stron witryny,
  • informacj臋 o obs艂udze strony na urz膮dzeniach mobilnych,
  • poprawno艣ci zastosowania danych strukturalnych.
  • dane dotycz膮ce szybko艣ci poszczeg贸lnych stron witryny,
  • informacj臋 o obs艂udze strony na urz膮dzeniach mobilnych,
  • poprawno艣ci zastosowania danych strukturalnych.

Dodano r贸wnie偶 odno艣niki do niekt贸rych przydatnych narz臋dzi starej wersji Google Search Console takich jak:

  • kierowanie mi臋dzynarodowe,
  • zarz膮dzanie parametrami w URLach,
  • czy dost臋p do statystyk indeksowania.

Narz臋dzie Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) nieustannie jest rozwijane i stanowi nieocenione 藕r贸d艂o danych zar贸wno dla w艂a艣cicieli jak i tw贸rc贸w stron.

呕eby jednak m贸c w pe艂ni korzysta膰 z dobrodziejstw Google Search Console nale偶y najpierw dokona膰 weryfikacji swojej strony.

Weryfikacja Google Search Console

Weryfikacja to proces potwierdzaj膮cy, 偶e strona internetowa jest nasz膮 w艂asno艣ci膮 lub mamy uprawnienia, aby ni膮 zarz膮dza膰. Google chroni w ten spos贸b przed dost臋pem os贸b niepo偶膮danych (w tym konkurencji) przed dost臋pem do danych twojej witryny, takich jak s艂owa kluczowe, na kt贸re pozyskujesz ruch.

Metod weryfikacji jest kilka. W nowej Search Console, Google daje mo偶liwo艣膰 zweryfikowania zar贸wno ca艂ej domeny jak r贸wnie偶 tylko stron z okre艣lonym przy weryfikacji prefiksem adresu URL.

Aby rozpocz膮膰 proces weryfikacji, klikamy w pole Dodaj us艂ug臋 w lewym g贸rnym rogu Google Search Console.

Typ us艂ugi

Jako w艂a艣ciciel lub zarz膮dzaj膮cy stron膮 internetow膮 mamy mo偶liwo艣膰 weryfikacji ca艂ej domeny, subdomeny lub adres贸w URL poprzedzonych okre艣lonym prefiksem. Wyb贸r odpowiedniego typu us艂ugi wi膮za膰 si臋 b臋dzie z tym, do jakich danych b臋dziemy mieli dost臋p. Pokr贸tce om贸wi臋 ka偶d膮 z opcji, by u艂atwi膰 wam wyb贸r.

Domena

Wyb贸r tego typu us艂ugi skutkuje zbieraniem danych dotycz膮cych ruchu czy widoczno艣ci w Internecie dla ca艂ej domeny z uwzgl臋dnieniem wszystkich subdomen. Oznacza to, 偶e po weryfikacji domeny domena.pl w Google Search Console znajdziemy informacj臋 dla adres贸w takich jak:

https://domena.pl/
http://domena.pl/
https://www.domena.pl/
https://m.domena.pl/
http://sub.domena.pl/

Ze wzgl臋du na du偶膮 ilo艣膰 danych jakie s膮 dost臋pne, weryfikacja tego typu us艂ugi odbywa si臋 jedynie przy pomocy dodania rekordu DNS przy konfiguracji domeny.

Wgl膮d w dane po weryfikacji domeny pozwala nam np. sprawdzi膰, czy Google nie przechowuje w swoich obszernych archiwach adres贸w z nieaktualnym protoko艂em czy niepoprawnym prefiksem adresu URL.

Prefiks adresu URL

Ten typ us艂ugi znany jest ze starszej wersji Google Search Console. Przy weryfikacji podajemy prefiks adresu URL dla stron, kt贸re chcemy monitorowa膰. Weryfikacja w艂asno艣ci witryny odbywa si臋 z u偶yciem 8 metod. Pi臋膰 z nich (DNS, plik HTML, tag w sekcji HEAD, poprzez Google Analytics czy Tag Manager) dotyczy wszystkich stron umieszczanych w Internecie. Dwie kolejne metody maj膮 zastosowanie dla platformy blogowej Blogger oraz witryn Google. Ostatnia metoda skierowana jest do posiadaczy domeny zarejestrowanej w Google Domains.

Weryfikacja prefiksu adresu URL umo偶liwia monitorowanie ruchu jedynie dla adres贸w 艣ci艣le powi膮zanych z wpisanym adresem z okre艣lonym protoko艂em. Oznacza to, 偶e dodaj膮c us艂ug臋 http://www.domena.pl/, b臋dziemy mogli zbiera膰 dane o ruchu organicznym tylko dla adres贸w rozpoczynaj膮cych si臋 od tego prefiksu. Przy zmianie protoko艂u na https:// konieczna b臋dzie weryfikacja kolejnej us艂ugi. Warto przy tym zaznaczy膰, 偶e dane dla nowej us艂ugi zbierane b臋d膮 od chwili jej konfiguracji.

Metody weryfikacji us艂ugi

Dodanie rekordu DNS

Weryfikacja us艂ugi Google Search Console zar贸wno dla ca艂ej domeny jak r贸wnie偶 dla poszczeg贸lnych jej fragment贸w, mo偶liwa jest poprzez dodanie rekordu DNS u dostawcy nazwy domeny. Sam proces jest w miar臋 prosty i sk艂ada si臋 z 3 krok贸w.

  1. Zalogowanie si臋 do panelu zarz膮dzania domenami
  2. Utworzenie nowego rekordu TXT w oknie konfiguracji DNS domeny. W miejsce warto艣ci nale偶y wprowadzi膰 kod podany przy tworzeniu us艂ugi
  3. Weryfikacja w艂asno艣ci witryny w Google Search Console

Zmiany w DNS mog膮 troch臋 potrwa膰, wi臋c nie ma powod贸w do obaw, je偶eli weryfikacja nie powiedzie si臋 za pierwszym razem. W takim przypadku nale偶y spr贸bowa膰 za kilka minut, godzin lub nast臋pnego dnia. Je偶eli nadal nie jeste艣my w stanie zweryfikowa膰 us艂ugi, nale偶y sprawdzi膰 czy skopiowali艣my odpowiedni tekst.

Po udanej weryfikacji w GSC nie nale偶y usuwa膰 rekordu DNS.

Plik HTML

Popularn膮 metod膮 weryfikacji jest wgranie do katalogu g艂贸wnego na serwerze odpowiedniego pliku. Sam do艣膰 cz臋sto korzystam z tej metody. Ma ona jednak pewne obostrzenia. Musimy mie膰 dost臋p do serwera, na kt贸rym umieszczona jest witryna. O ile w przypadku w艂asnej strony mo偶e to nie by膰 problemem, to nasz klient z jakich艣 powod贸w mo偶e nie chcie膰 poda膰 nam danych dost臋powych do FTP.

Aby prawid艂owo zweryfikowa膰 w艂a艣ciciela witryny, nale偶y:

  • Pobra膰 plik weryfikacyjny (link pojawi si臋 po wybraniu metody weryfikacji) na dysk. Pod 偶adnym pozorem nie nale偶y zmienia膰 nazwy pliku, gdy偶 nie zostanie on wtedy odnaleziony i us艂uga nie b臋dzie mog艂a by膰 zweryfikowana.
  • Zalogowa膰 si臋 poprzez klienta FTP (np. FileZilla) lub menad偶er plik贸w u naszego hostingodawcy.
  • Umie艣ci膰 plik w katalogu g艂贸wnym. To czy plik znajduje si臋 w poprawnej lokalizacji mo偶na sprawdzi膰 wpisuj膮c adres URL naszej domeny a nast臋pnie po / nazw臋 pliku weryfikacyjnego np. http://domena.pl/颅googleee1234567.html
  • Klikn膮膰 przycisk Weryfikuj

Us艂uga powinna zosta膰 zweryfikowana niemal natychmiast. Je偶eli tak si臋 nie dzieje nale偶y upewni膰 si臋 czy wgrali艣my na serwer w艂a艣ciwy plik oraz to czy znajduje si臋 w odpowiednim miejscu.

Po zako艅czeniu wszystkich czynno艣ci nie nale偶y usuwa膰 pliku z serwera, poniewa偶 utracimy status zweryfikowanego w艂a艣ciciela witryny.

TAG HTML

Kolejn膮 popularn膮 metod膮 weryfikowania us艂ugi jest dodanie tagu do sekcji HEAD w kodzie strony. Wiele obecnie u偶ywanych CMS贸w umo偶liwia dodanie kodu HTML bez konieczno艣ci ingerowania w 藕r贸d艂o strony. Kod GSC w przeciwie艅stwie do kodu Google Analytics dodawany jest tylko na stronie g艂贸wnej.

Proces dodawania tagu odbywa si臋 w nast臋puj膮cy spos贸b:

  1. Je偶eli korzystasz z jednego z popularnych CMS贸w sprawd藕 czy umo偶liwia on dodanie kodu GSC bezpo艣rednio do strony g艂贸wnej - dla WordPress wtyczka Yoast umo偶liwia dodanie kodu weryfikacyjnego z poziomu panelu admina.
  2. Skopiuj metatag z kodem weryfikacyjnym i wklej w odpowiednie miejsce w CMSie
  3. Kliknij przycisk Weryfikuj

Je偶eli CMS nie posiada opisanych wy偶ej mo偶liwo艣ci metatag nale偶y wklei膰 na stronie g艂贸wnej w sekcji head w kodzie 藕r贸d艂owym strony. Umieszczenie tagu na podstronie lub w innym znaczniku (np. body) uniemo偶liwi skuteczn膮 weryfikacj臋 us艂ugi w Search Console.

Google Analytics

Monitoring ruchu na stronie nie mo偶e oby膰 si臋 bez narz臋dzia, jakim jest Google Analytics (GA). Dlaczego by nie wykorzysta膰 ju偶 umieszczonego kodu 艣ledz膮cego us艂ugi do potwierdzenia w艂asno艣ci witryny w GSC?

Aby to zrobi膰 na naszym koncie Google, najpierw weryfikujemy us艂ug臋 Google Analytics (umieszczamy odpowiedni kod 艣ledz膮cy w 藕r贸dle strony). Je偶eli us艂uga zosta艂a zweryfikowana na innym koncie, wystarczy przyzna膰 uprawnienia do edycji w us艂udze Google Analytics.

Upewnij si臋 w czy w 藕r贸dle strony wyst臋puje kod analytics.js lub gtag.js.

Sama weryfikacja w艂asno艣ci odbywa si臋 poprzez wybranie odpowiedniej metody i wci艣ni臋cie przycisku weryfikuj.

Google Tag Manager

Je偶eli mamy skonfigurowanego Google Tag Managera weryfikacja Google Search Console jest dziecinnie prosta. Wystarczy w GSC wybra膰 odpowiedni膮 metod臋 i klikn膮膰 przycisk weryfikuj.

W przypadku problem贸w z potwierdzeniem w艂asno艣ci nale偶y upewni膰 si臋, 偶e:

  • mamy uprawnienia administracyjne w Google Tag Manager
  • logujemy si臋 do GTM za pomoc膮 konta Google, na kt贸rym chcemy przeprowadzi膰 weryfikacj臋 us艂ugi
  • dodali艣my w odpowiednim miejscu tag

Weryfikowanie us艂ugi w GSC poprzez plik HTML, metatag, Google Analytics czy Google Tag Manager odbywa si臋 poprzez token Google-Site-Verification oraz pe艂ny ci膮g znak贸w klienta u偶ytkownika Mozilla/5.0 (compatible; Google-Site-Verification/1.0).

Witryny Google, Blogger, Google Domains

Ostatnie trzy mo偶liwe metody weryfikacji zwi膮zane s膮 bezpo艣rednio z us艂ugami oferowanymi przez Google – witrynami Google, platform膮 blogow膮 Blogger oraz posiadaniem domeny w Google Domains.

W przypadku witryn Google weryfikacja odbywa si臋 za pomoc膮 identyfikatora us艂ugi GA. Po skonfigurowaniu us艂ugi Google Analytics dla witryny https://sites.google.com/颅view/颅nazwa-twojej-witryny wyszukujemy identyfikator 艣ledzenia. Ma on posta膰 ci膮gu liter i cyfr np. UA-123456789-1. Ten kod wklejamy w statystykach witryny Google.

Nast臋pnie przechodzimy do us艂ugi Google Search Console, wybieramy typ weryfikacji „prefiks adresu URL” i klikamy przycisk Dalej. Weryfikacja nast臋puje automatycznie.

W przypadku platformy blogowej Blogger sprawa jest jeszcze prostsza. Przy dodawaniu us艂ugi podajemy adres naszego bloga i klikamy Dalej. Tak偶e tutaj weryfikowanie w艂asno艣ci odbywa si臋 automatycznie.

Posiadania wykupionej domeny w Google Domains znacz膮co u艂atwia proces weryfikacji. Wystarczy poda膰 prawid艂owy adres naszej strony internetowej przy dodawaniu us艂ugi.

Podsumowanie

Jednym ze sposob贸w dotarcia do potencjalnych czytelnik贸w naszych stron internetowych jest pojawienie si臋 w wynikach organicznych. Aby jednak mie膰 艣wiadomo艣膰, na jakie zapytania pojawiaj膮 si臋 nasze tre艣ci musimy skorzysta膰 z narz臋dzia, kt贸re dla nas b臋dzie gromadzi艂o odpowiednie dane. Takim darmowym narz臋dziem jest w艂a艣nie Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools), dzi臋ki kt贸remu lepiej poznasz u偶ytkownik贸w swojej witryny. Po przeczytaniu tego artyku艂u bez trudu uda ci si臋 zweryfikowa膰 us艂ug臋 jedn膮 z podanych wy偶ej metod.

Daniel J臋drysik

Od 2018 roku zwi膮zany jestem z marketingiem internetowym. Specjalizuj臋 si臋 w optymalizacji stron internetowych i sklep贸w. Obecnie pe艂ni臋 funkcj臋 Marketing Managera w Agencji KS. Prywatnie jestem mi艂o艣nikiem fantastyki oraz zapalonym czytelnikiem.