Przydatne funkcje arkuszy Google, które zwiększą Twoją wydajność w SEO

Zależy ci na zwiększeniu wydajności pracy z arkuszami Google? Koniecznie musisz poznać te funkcje. Z ich pomocą skrócisz czas analizy dużych ilości danych, ułatwisz sobie pobieranie informacji ze stron czy też przygotujesz harmonogram prac na następne miesiące.


Autor: 
Daniel Jędrysik
Czas czytania: 
Publikacja: 
12 marca 2021
Aktualizacja: 
3 kwietnia 2022
Kategorie: 

Zależy ci na zwiększeniu wydajności pracy z arkuszami Google? Koniecznie musisz poznać te funkcje. Z ich pomocą skrócisz czas analizy dużych ilości danych, ułatwisz sobie pobieranie informacji ze stron czy też przygotujesz harmonogram prac na następne miesiące.

Kilka słów o arkuszach Google

Każdy z nas choć raz miał zapewne styczność z arkuszami kalkulacyjnymi Microsoft Excel lub ich darmowymi odpowiednikami. Sam w przeszłości często korzystałem z kilku rozwiązań, do czasu aż poznałem Google Sheets. Oferują one podobne możliwości do Excela, a ponadto są dostępne całkowicie za darmo. Dzięki arkuszom Google możesz w szybki sposób przeanalizować nawet pokaźne zestawy danych, dlatego też stały się jednym z moich ulubionych narzędzi SEO.

Służą mi do:

  • tworzenia harmonogramów i planów,
  • pobierania informacji ze stron WWW,
  • analizy dużych zestawów danych,
  • szybkiego tworzenia przekierowań,
  • i wielu innych rzeczy.

Kwintesencją arkuszy kalkulacyjnych – czy to od Google, Microsoftu czy innego wydawcy – są funkcje. To dzięki nim znacząco zwiększa się ich funkcjonalność. Z pomocą funkcji szybko wykonamy podstawowe działania matematyczne (sumowanie, wyciąganie średniej) jak i bardziej skomplikowane działania (wyciągnięcie domeny z adresu URL lub pobranie zawartości strony do komórki).

Funkcje arkuszy kalkulacyjnych

Funkcje arkuszy (funkcjonuje też nazwa formuły) to mini programy napisane przez twórców narzędzia, które stworzone zostały do wykonania określonej czynności. Może to być działanie matematyczne, test logiczny, sortowanie według ustalonych kryteriów lub modyfikacja tekstu. Wszystkich funkcji jest blisko 500 – składnię oraz opisy dla poszczególnych funkcji znajdziecie na stronie Supportu Google.

Formuły zostały podzielone na kategorie, dzięki czemu w łatwy sposób możesz odnaleźć tę, którą w danej chwili potrzebujesz. Wśród kategorii znajdziemy funkcje:

  • czasu i daty,
  • inżynieryjne,
  • filtrujące,
  • finansowe,
  • związane z innymi usługami Google,
  • informacyjne,
  • logiczne,
  • wyszukujące,
  • matematyczne,
  • operatorowe,
  • statystyczne,
  • tekstowe,
  • bazodanowe,
  • parsujące,
  • tablicowe,
  • internetowe.

W tym artykule przedstawię jedynie kilkanaście funkcji z Arkuszy Google, które z pewnością wykorzystasz w SEO.

Jak używać funkcji w Arkuszach Google?

Jeżeli kiedykolwiek miałeś styczność z jakimkolwiek arkuszem kalkulacyjnym użycie wbudowanych funkcji arkuszy Google, nie powinno stanowić dla Ciebie żadnego problemu.

Funkcje wywołuje się poprzez umieszczenie w komórce po znaku = jej nazwy oraz podanie argumentów umieszczonych w okrągłych nawiasach. Argumenty oddzielone są od siebie średnikiem (;) lub przecinkiem (,) jeżeli używasz arkuszy w języku angielskim.

=nazwa_formuły(Argument 1; Argument 2)

Niektóre formuły mają nazwy przetłumaczone na język polski (można użyć zarówno ZŁĄCZ.TEKSTY jak i CONCATENATE), przez co łatwiej ich używać.

Bez dalszych rozważań przejdźmy więc to najczęściej używanych, przydatnych funkcji w arkuszu kalkulacyjnym Google, które zwiększą Twoją wydajność.

1. IMPORTXML

Moja ulubiona, bardzo potężna funkcja – choć wydaje się niepozorna, z jej pomocą można wyciągnąć niemal każdą informację ze strony internetowej, plików xml, csv czy tsv – title, nagłówki, linki, anchory i wiele innych. IMPORTXML przyjmuje dwa argumenty – adres URL oraz zapytanie XPATH (o samym zapytaniu XPATH na pewno powstanie osobny wpis).

Składnia:

=IMPORTXML(url;zapytanie-xpath)

Legenda:

  • url - adres url podany w cudzysłowie lub odwołanie do komórki
  • zapytanie-xpath - zapytanie w języku ścieżek XML

Przykład zastosowania w SEO:

Formułę można wykorzystać do pobieranie nagłówków, paragrafów, linków i innych elementów strony.

2. IMPORTHTML

A skoro już jesteśmy przy pobieraniu informacji ze strony… Arkusze Google oferują funkcję do importu tabel i list z dokumentów html.

Składnia:

=IMPORTHTML(url;zapytanie;indeks)

Legenda:

  • url - adres url podany w cudzysłowie lub odwołanie do komórki
  • zapytanie - "table" albo "list" w zależności od tego czy interesują nas dane zamieszczone w postaci tabeli czy listy
  • indeks - numer tabeli lub listy w strukturze dokumentu zaczynając od 1

Przykład zastosowania w SEO:

Formuła nadaje się od pobierania stabelaryzowanych danych lub informacji podawanych w wypunktowaniach.

3. IMPORTRANGE

Jeżeli w pracy wykorzystujesz wiele arkuszy, a dane z jednego arkusza kalkulacyjnego chcesz umieścić w innym, idealną do tego funkcją będzie IMPORTRANGE. Pozwoli to – w przeciwieństwie do metody kopiuj-wklej – zachować aktualne dane we wszystkich arkuszach. Oczywiście oba arkusze muszą znajdować się na tym samym dysku Google.

Składnia:

=IMPORTRANGE(url-arkusza;zakres)

Legenda:

  • url-arkusza - adres url arkusza kalkulacyjnego (podany w cydzysłowie) lub odniesienie do komórki z takim adresem
  • zakres - ciąg zakresu podany w postaci nazwa-arkusza!zakres. Nazwa arkusza jest opcjonalne, i jeżeli jej nie podamy, pobrany zostanie zakres z pierwszego arkusza.

Przykład zastosowania w SEO:

Zarządzanie danymi w obrębie kilku arkuszy.

4. SPLIT

Przejdźmy teraz do funkcji tekstowych. Formuła SPLIT umożliwia podzielenie treści znajdującej się w komórce na mniejsze fragmenty. Separatorem dla tych elementów może być znak lub ciąg znaków.

Składnia:

=SPLIT(tekst; separator; [sposob-dzielenia]; [czy-usunac-pusty-tekst])

Legenda:

  • tekst - treść podana w cudzysłowie lub odniesienie do komórki
  • separator - znak lub ciąg znaków, który będzie wykorzystany do podziału
  • sposob-dzielenia - [argument opcjonalny] Prawda/Fałsz lub 1/0 - argument określa czy podział ma następować wokół każdego ze znaków w ciągu
  • czy-usunac-pusty-tekst - [argument opcjonalny] Prawda/Fałsz lub 1/0 - określa czy funkcja ma usuwać puste komórki z wyniku formuły

Przykład zastosowania w SEO:

Formuła może zostać wykorzystana do wydzielenia poszczególnych członów z adresu URL lub usunięcia z nich domeny.

5. ZŁĄCZ.TEKSTY (CONCATENATE)

Kolejna przydatna formuła tekstowa. Z jej pomocą możesz złączyć dwa lub więcej ciągów w jeden. Często z niej korzystam, gdy tworzę przekierowania lub gdy przygotowuję serwis do migracji

Składnia:

=ZŁĄCZ.TEKST(tekst1; tekst2; [tekst3; ... ])

Legenda:

  • tekst1, tekst2, tekst3 - ciągi, które mają zostać połączone w jeden.

Możemy także jako argument podać zakres.

Przykład zastosowania w SEO:

Formułę można wykorzystać do przygotowania przekierowań lub przy migracji serwisu – do tego ostatniego celu przydać się może także funkcja PODSTAW (SUBSTITUTE).

6. USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY (TRIM)

Zapewne nieraz zdarzyło ci się dodać dwie lub więcej spacji w treści. Arkusze Google udostępniają prostą funkcję, która usunie niepotrzebne odstępy – na początku i końcu ciągu oraz pomiędzy poszczególnymi wyrazami.

Składnia:

=USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY(tekst)

Legenda:

  • tekst - treść, która ma być poddana procesowi usunięcia zbędnych odstępów

Przykład zastosowania w SEO:

Usuwanie nadmiarowych spacji z meta tagów.

7. DŁ (LEN)

Funkcja DŁ zwraca długość ciągu. Przydatna, gdy chcemy szybko określić np. czy nasze meta tagi nie są zbyt długie.

Składnia:

=DŁ(tekst)

Legenda:

  • tekst - treść podana w cudzysłowie lub odniesienie do komórki z tekstem.

Przykład zastosowania w SEO:

Sprawdzanie długości meta tagów. Formuła w połączeniu z formatowaniem warunkowym bardzo szybko wskaże elementy wymagające poprawy.

8. REGEXEXTRACT

Dzięki tej funkcji wyodrębnisz z tekstu ciąg pasujący do wyrażenia regularnego. Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak korzystać z wyrażeń regularnych koniecznie nadrób zaległości, gdyż są szeroko stosowane nie tylko w arkuszach.

Składnia:

=REGEXEXTRACT(tekst; wyrażenie-regularne)

Legenda:

  • tekst - treść, w którym będziemy szukać
  • wyrażenie-regularne - wyrażenie w standardzie RE2

Przykład zastosowania w SEO:

Formuła pozwala wyciągnąć podany ciąg znaków – pasujący do wzorca – z podanego tekstu.

9. REGEXREPLACE

Kolejna formuła wykorzystująca wyrażenia regularne. Z jej pomocą nie tylko znajdziesz ciąg pasujący do wzorca, ale także zastąpisz go własnym.

Składnia:

=REGEXREPLACE(tekst; wyrażenie-regularne; zamiennik)

Legenda:

  • tekst - treść, w którym będziemy szukać
  • wyrażenie-regularne - wyrażenie w standardzie RE2
  • zamiennik - na co zamienimy znaleziony ciąg

Przykład zastosowania w SEO:

Funkcja stosowana do wyodrębnienia nazwy domeny z pełnego URL z protokołem, subdomeną i ścieżką.

10. LICZ.JEŻELI (COUNTIF)

Funkcja ta zwraca liczbę komórek z zakresu, które spełniają określone kryterium. Może to być kryterium matematyczne (>10, <10, =10) lub tekstowe (czy tekst w komórce to dokładnie szukany ciąg)

Składnia:

=LICZ.JEŻELI(zakres; kryterium)

Legenda:

  • zakres - komórki, które będą sprawdzane pod kątem zgodności z kryterium
  • kryterium - test stosowany dla komórki z zakresu

Przykład zastosowania w SEO:

Sprawdzanie, jak często w zbiorze danych (np. lista 2000 URL) powtarza się konkretny element.

11. FILTER

Stosunkowo niedawno zacząłem stosować tę funkcję. Działa ona na podobnych zasadach co wbudowane filtry, jednak wyniki możemy zwrócić do sąsiedniej kolumny. Dzięki temu możemy filtrować dane, używając wielu kryteriów, jednocześnie mając przed oczami oryginalne informacje.

Składnia:

=FILTER(zakres; warunek1; [warunek2, ...])

Legenda:

  • zakres - komórki, które będą filtrowane
  • warunek1; warunek2 - kryteria filtrowania

Przykład zastosowania w SEO:

Wypisanie słów kluczowych z określonych pozycji.

12. UNIQUE

Funkcja umożliwia automatyczne wypisanie unikalnych wierszy z podanego zakresu.

Składnia:

=UNIQUE(zakres)

Legenda:

  • zakres - dane, z których mają zostać wybrane unikalne wartości

Przykład zastosowania w SEO:

Z pomocą tej formuły możemy stworzyć listę unikalnych domen, linkujących do strony lub listę niepowtarzalnych słów kluczowych po analizie kilku konkurentów.

13. WYSZUKAJ.PIONOWO (VLOOKUP)

Ostatnią, ale bardzo przydatną formułą jest wyszukiwanie w pionie. Jeżeli potrzebujesz połączyć ze sobą dane z co najmniej dwóch arkuszy, to jest to funkcja dla ciebie.

Składnia:

=WYSZUKAJ.PIONOWO(szukana-wartość; zakres; indeks; [czy-posortowana])

Legenda:

  • szukana-wartość - wartość, która będziemy wyszukiwać z zbiorze danych
  • zakres - pierwsza kolumna w zakresie przeszukiwana jest na obecność wartości podanej w pierwszym argumencie
  • indeks - określa z której kolumny zostanie zwrócona wartość
  • czy-posortowana - opcjonalny argument przyjmujący wartość domyślną PRAWDA. Jeżeli dysponujemy danymi, które nie są posortowane najlepiej ustawić ten argument jako FAŁSZ)

Przykład zastosowania w SEO:

Formuły tej używam, gdy chcę powiązać dane z kilku narzędzi analitycznych, aby następnie móc je prezanalizować.

Arkusze Google - niezbędne narzędzie w pracy SEOwca

Przedstawione wyżej przydatne funkcje to tylko czubek góry lodowej. Dodatkowym atutem formuł jest to, że można je łączyć i tworzyć proste algorytmy. Jestem ciekawe, których funkcji wy używacie i do czego. Dajcie znać na moim profilu na Facebooku lub w wiadomości prywatnej.

Daniel Jędrysik

Od 2018 roku związany jestem z marketingiem internetowym. Specjalizuję się w optymalizacji stron internetowych i sklepów. Obecnie pełnię funkcję Marketing Managera w Agencji KS. Prywatnie jestem miłośnikiem fantastyki oraz zapalonym czytelnikiem.