Analiza danych z GSC w arkuszach Google za pomoc膮 dodatku Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets umo偶liwia szybki eksport danych z Google Search Console do Arkusza Google. Co wi臋cej, danych tych jest znacznie wi臋cej ni偶 widzimy w GSC na co dzie艅. Sprawd藕 jak skonfigurowa膰 dodatek! [3 przyk艂ady u偶ycia]


Autor: 
Daniel J臋drysik
Czas czytania: 
Publikacja: 
23 maja 2021
Aktualizacja: 
31 marca 2022
Kategorie: 

Google Search Console to darmowe narz臋dzie, kt贸re w prosty i przyst臋pny spos贸b przedstawia dane dotycz膮ce witryny. Znale藕膰聽w nim mo偶emy informacje na temat s艂贸w kluczowych, po jakich zosta艂a znaleziona nasza witryna, stanu indeksowania, problem贸w z danymi strukturalnymi czy te偶 wersj膮 mobiln膮 strony. Przy optymalizacji i pozycjonowaniu strony dost臋p do tych danych bywa nieoceniony.

Niestety czasem podstawowe informacje zawarte w raporcie widoczno艣ci GSC nie wystarczaj膮, a ich analiza bywa utrudniona. Jaki艣 czas temu szuka艂em narz臋dzia, dzi臋ki kt贸remu m贸g艂bym wyeksportowa膰 dane do Arkuszy Google i tam poddawa膰 je obr贸bce. Szuka艂em i szuka艂em, a偶 w ko艅cu znalaz艂em do tego doskona艂e narz臋dzie. Przedstawiam Search Analytics for Sheets.

Czego nie zrobi dla Ciebie Google Search Console?

Nie wyobra偶am sobie dzia艂a艅 SEO bez dost臋pu do Google Search Console. Dzi臋ki temu narz臋dziu mo偶emy sprawdzi膰, jakie s艂owa kluczowe przynosz膮 najwi臋kszy ruch domenie, kt贸re adresu URL radz膮 sobie najlepiej w wynikach wyszukiwania i czy roboty Google nie maj膮 problem贸w ze skanowaniem i indeksowaniem podstron. Dlatego te偶, je偶eli jeszcze z niego nie korzystasz, koniecznie dowiedz si臋 jak doda膰 stron臋 do Google Search Console.

Mimo licznych zalet GSC posiada tak偶e ograniczenia.

G艂贸wnym problemem, z jakim stykam si臋 przy korzystaniu z Google Search Console, jest odpowiednie grupowanie i filtrowanie danych.

Za艂贸偶my, 偶e chcia艂bym sprawdzi膰, kt贸re strony generuj膮 najwi臋kszy ruch. Zadanie wydaje si臋聽by膰 proste. Wystarczy, 偶e przejdziemy do raportu SKUTECZNO艢膯, wybierzemy interesuj膮cy nas okres i zmienimy zak艂adk臋 na STRONY.

Jak sprawdzi膰 najlepsze strony pod wzgl臋dem klikni臋膰 w Google Search Console

Sprawa nieco si臋聽komplikuje, je偶eli dla tych stron chcieliby艣my okre艣li膰 najlepsze s艂owa kluczowe. Mo偶na oczywi艣cie, klikn膮膰 pierwszy adres w tabeli, zmieni膰 zak艂adk臋 na ZAPYTANIE i zanotowa膰 w arkuszu interesuj膮ce nas dane. Nast臋pnie przechodzimy do adresu drugiego, trzeciego itd.

Jest to wykonalne, jednak sprawdzenie kilkunastu lub kilkudziesi臋ciu adres贸w URL b臋dzie bardzo czasoch艂onne. Z kolei je偶eli chcieliby艣my podzieli膰 ruch na ten pochodz膮cy z urz膮dze艅 mobilnych i desktopowych lub z r贸偶nych kraj贸w w GSC b臋dzie to niewykonalne.

Nawet wykonanie eksportu do pliku CSV nie dostarczy nam danych do analizy pod k膮tem wielu czynnik贸w jednocze艣nie. I tutaj w艂a艣nie wchodzi Search Analytics for Sheets.

Co to jest Search Analytics for Sheets?

W prostych s艂owach – Search Analytics for Sheets to darmowy dodatek do Arkuszy Google, kt贸ry pozwala za pomoc膮 API pobra膰 dane dotycz膮ce widoczno艣ci naszej witryny bezpo艣rednio do arkusza kalkulacyjnego. Zapytania kszta艂tujemy wed艂ug naszych potrzeb, dzi臋ki czemu otrzymamy informacje, kt贸re b臋dziemy w stanie wykorzysta膰 w naszej kampanii SEO.

Jak zainstalowa膰 Search Analytics for Sheets?

Proces instalacji dodatku jest bardzo prosty.

  1. Otw贸rz arkusz kalkulacyjny Google Sheets. Z menu wybierz DODATKI -> POBIERZ DODATKI
    W Google Sheets z menu wybieramy Pobierz dodatki
  2. W wyszukiwark臋 wprowad藕 nazw臋 dodatku (Search Analytics for Sheets). Kliknij w pierwsz膮 pozycj臋 na li艣cie
    W Google Workspace Marketplace wyszukujemy interesuj膮cy nas dodatek
  3. Kliknij du偶y niebieski przycisk Zainstaluj. Zostaniesz poproszony o zezwolenie na rozpocz臋cie instalacji.
    Informacje o dodatku Search Analytics for Sheets
  4. Nast臋pnie zostaniesz przeniesiony na stron臋 logowania do konta Google. Wybierz konto, na kt贸rym ma zosta膰 zainstalowany dodatek i, je偶eli akceptujesz uprawnienia dodatku, kliknij Zezw贸l
  5. Na koniec zostaniesz przeniesiony na ekran informuj膮cy o pomy艣lnym zako艅czeniu instalacji oraz miejscu, w kt贸rym mo偶na znale藕膰 aplikacj臋.
    Ekran informuj膮cy o poprawnym zainstalowaniu narz臋dzia

Uruchomienie rozszerzenia

Aby uruchomi膰 rozszerzenie, wystarczy otworzy膰 menu Dodatki, odszuka膰 na li艣cie Search Analytics for Sheets i klikn膮膰聽Open Sidebar.

Sidebar dodatku w arkuszach Google

Po prawej stronie otworzy si臋 sidebar, kt贸ry umo偶liwia konfiguracj臋 funkcji narz臋dzia.

Przejd藕my zatem do om贸wienia ka偶dej z opcji.

Requests

Zak艂adka Requests umo偶liwia wys艂anie poprzez API zapytania do Google Search Consol na temat interesuj膮cych nas danych, kt贸re b臋dziemy chcieli analizowa膰. Aby skonfigurowa膰 zapytanie, nale偶y wype艂ni膰 nast臋puj膮ce pola:

Verified Site – zawiera list臋 zweryfikowanych w Google Search Console witryn, kt贸re s膮 przypisane do naszego konta. Nie musimy by膰 w艂a艣cicielem witryny, 偶eby pobra膰 dane. Wystarczy, 偶e mamy przydzielony dost臋p.

Date Range – okres, kt贸rego dotyczy膰 ma analiza.

Search Type – rodzaj zapyta艅 – mo偶emy wybiera膰 spo艣r贸d typ贸w takich jak: Web (sie膰), Image (grafika), Video.

Group By – okre艣la spos贸b, w jaki zostan膮 pogrupowane dane. Jest to lista wielokrotnego wyboru zawieraj膮ca pozycje, kt贸re odpowiadaj膮 zak艂adk膮 w Google Search Console:

  • Date (Daty)
  • Page (Strony)
  • Query (Zapytania)
  • Country (Kraje)
  • Device (Urz膮dzenia)
  • Search Appearance (Wygl膮d w wyszukiwarce)

Filter By – opcja umo偶liwia dodanie filtru dla 5 powy偶szych grup (data nie jest w filtrach uwzgl臋dniona – w ko艅cu mo偶emy ograniczy膰 zakres dat w parametrze Data Range). Mo偶emy wybra膰 jeden z 4 typ贸w filtru:

  • equals - dok艂adna podana warto艣膰,
  • notEquals - wszystko poza dok艂adnie podan膮 warto艣ci膮,
  • contains - zawiera podane dane
  • notContains - nie zawiera podanych danych

Jednocze艣nie mo偶emy doda膰 kilka filtr贸w.

Aggregation Type – typ agregacji. Mo偶emy wybra膰 spo艣r贸d trzech opcji: default, by property i by page. Wyb贸r agregacji wed艂ug w艂a艣ciwo艣ci (by property) oznacza, 偶e je偶eli witryna wy艣wietla wi臋cej ni偶 jeden URL dla zapytania, Google Search Console policzy dane tylko raz dla najwy偶szej pozycji. Przy agregowaniu wed艂ug stron, dane liczone s膮 indywidualnie dla ka偶dego URL. Oznacza to, 偶e je偶eli na jedno zapytanie wy艣wietla si臋 3 strony, to jedno zapytanie b臋dzie liczy膰 wtedy 3 wy艣wietlenia.

Domy艣lnie ustawiony jest agregacja wed艂ug w艂a艣ciwo艣ci. W przypadku dodania pozycji Strony do grupowania dane zawsze agregowane s膮 wed艂ug stron.

Rows returned – liczba zwracanych wierszy z danymi. Domy艣lnie zwracane s膮 wszystkie wiersze, ale mo偶emy ograniczy膰 ich ilo艣膰 do 5000 i do 1000.

Results Sheet – okre艣la, gdzie maj膮 zosta膰 zwr贸cone pobrane dane. Mo偶emy wybra膰 spo艣r贸d kilku opcji. Albo utworzymy nowy arkusz, albo pobierzemy dane do aktywnego arkusza lub wybierzemy z listy jedne z obecnych arkuszy.

Finalnym etapem konfiguracji dodatku b臋dzie wys艂anie 偶膮dania i odebranie danych.

Stw贸rzmy zatem przyk艂adowe zapytania i sprawd藕my jakie dane otrzymamy.

Dla zademonstrowania dzia艂ania dodatku ograniczmy si臋 jedynie do konfiguracji kilku parametr贸w:

  • Data range: od 2021-01-01 do 2021-04-30
  • Group by: Page, Query, Device
  • Results Sheet: Create New Sheet

Po klikni臋ciu Request Data otrzymamy interesuj膮ce nas dane. W zale偶no艣ci od tego jak du偶a jest nasza domena, mo偶e to potrwa膰 kilka sekund lub kilka minut. Przy du偶ej ilo艣ci danych przekraczaj膮cych mo偶liwo艣ci Google Sheets zamiast raportu otrzymamy informacj臋 o b艂臋dzie.

Sp贸jrzmy zatem, jak prezentuj膮聽si臋 pobrane dane.

Raport z GSC pobrany za pomoc膮 narz臋dzia

W nowo utworzonym arkuszu znajdziemy:

  • liczb臋 wej艣膰,
  • liczb臋 wy艣wietle艅,
  • wsp贸艂czynnik klikalno艣ci (ang. Click Through Rate - CTR),
  • 艣redni膮 pozycj臋

dla podanego zestawu parametr贸w. Je偶eli w obr臋bie naszej domeny internetowej wiele adres贸w URL pojawia si臋 w wynikach wyszukiwania na wiele fraz, arkusz b臋dzie zawiera艂 tysi膮ce, a nawet dziesi膮tki tysi臋cy danych, kt贸re nast臋pnie nale偶y podda膰 analizie.

Backups

Zak艂adka Backups pozwala nam skonfigurowa膰 偶膮danie, kt贸re cyklicznie b臋dzie wysy艂ane do API GSC, a pozyskane w ten spos贸b dane b臋d膮 gromadzone w arkuszu. Poza parametrami dost臋pnymi r贸wnie偶 w zak艂adce Requests mamy mo偶liwo艣膰 ustawienia jak cz臋sto b臋d膮 pobierane dane (opcja Period). Mamy mo偶liwo艣膰 pobierania danych, co miesi膮c (3 dnia miesi膮ca) lub codziennie.

Na ko艅cu znajduj膮 si臋 trzy checkboxy:

  • Also backup non-grouped data in a separate sheet - pobiera do osobnego arkusza dane z Google Search Console niewymienione w Group by.
  • Email me backup status - po ka偶dym backupie otrzymamy maila z informacj膮 czy wszystko przebieg艂o pomy艣lnie czy nie.
  • Run a backup cycle right away - pierwszy backup uruchamiany jest zaraz po wci艣ni臋ciu przycisku Enable Backup. Opcja jest przydatna je偶eli uruchamiamy kopi臋 po 3 dniu miesi膮ca.

Kopie zapasowe danych z GSC zapisywane s膮 w osobnych arkuszach. Aby przerwa膰 cykliczne wysy艂anie 偶膮da艅, wystarczy klikn膮膰 Disable Backup.

Analiza danych uzyskanych dzi臋ki Search Analytics for Sheets

Dane, pozyskane dzi臋ki przes艂aniu 偶膮dania do Google Search Console za po艣rednictwem dodatku, mo偶na wykorzysta膰 na wiele sposob贸w. Oto 3 przyk艂adowe rozwi膮zania.

Kanibalizacja s艂贸w kluczowych w wynikach wyszukiwania

Kanibalizacj膮 w pozycjonowaniu okre艣la si臋 sytuacj臋, w kt贸rej na jedn膮 fraz臋 wy艣wietlaj膮 si臋 co najmniej dwie podstrony i konkuruj膮 mi臋dzy sob膮 o wy偶sz膮聽pozycj臋. Nie zawsze jest to zjawisko negatywne. Czasem algorytmy Google decyduj膮 o tym, 偶e oba adresy s膮 warto艣ciowe i wy艣wietlaj膮 je jednocze艣nie w wynikach wyszukiwania. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w mo偶na liczy膰 jedynie na jedno miejsce w SERPach.

O przyczynach i skutkach kanibalizacji pisa艂em obszerniej na blogu Agencji KS (https://ks.pl/blog/kanibalizacja-slow-kluczowych-a-pozycjonowanie). W tym wpisie poka偶e, co zrobi膰, aby znale藕膰聽kanibalizacj臋, wykorzystuj膮c wygenerowany wcze艣niej raport.

Krok 1.

Utw贸rz tabel臋 przestawn膮 z danych pobranych z GSC (Dane -> Tabela przestawna)

Krok 2.

Jako Wiersze ustaw: Query i Page (w takiej kolejno艣ci)

Krok 3. (opcjonalny)

Je偶eli chcesz ograniczy膰 ilo艣膰 danych, ustaw filtr. W moim przypadku za艂o偶y艂em minimaln膮 liczb臋 wy艣wietle艅 dla danej frazy. Aby sprawdzi膰, czy filtrowanie przebiega pomy艣lenie doda艂em jako Warto艣膰 pozycj臋 Impressions.

Tabela przestawna - wykrywanie kanibalizacji

Kanibalizacja objawia膰 si臋聽b臋dzie tym, 偶e przy jednej frazie b臋dzie wy艣wietla艂o si臋 kilka adres贸w URL. Jak wyda膰 na powy偶szym screenie, taka sytuacja nie ma miejsca na mojej stronie internetowej. Dowiedzia艂em si臋 za to, 偶e w 213 przypadkach dla jednego z moich artyku艂贸w wy艣wietli艂y si臋 dodatkowe linki przy wyniku wyszukiwania.

Fraza mobilna czy desktopowa?

Wraz z szybkim rozwojem internetu mobilnego, nieustannie ro艣nie liczba wyszukiwa艅 przeprowadzanych z smartfon贸w i innych przeno艣nych urz膮dze艅. Aby sprawdzi膰, czy ruch pochodzi w艂a艣nie z tych urz膮dze艅 czy te偶 z komputer贸w stacjonarnych lub tablet贸w wystarczy zajrze膰聽do Google Analytics. To narz臋dzie nie daje jednak mo偶liwo艣ci podejrzenia, kt贸re frazy cz臋艣ciej wpisywane s膮 w urz膮dzaniach mobilnych, a kt贸re na desktopach. Szybkie utworzenie tabeli przestawnej na podstawie wygenerowanego rozszerzeniem raportu, pozwoli posi膮艣膰 tak膮聽wiedz臋 i wykorzysta膰 p贸藕niej podczas optymalizacji.

Krok 1.

Utw贸rz tabel臋 przestawn膮, korzystaj膮c z danych wyeksportowanych z Google Search Console (Dane -> Tabela przestawna)

Krok 2.

Jako wiersze ustaw Query

Jako kolumny ustaw Device

Jako warto艣膰聽dodaj Impressions

Krok 3.

Teraz przyszed艂 czas na sortowanie. Domy艣lnie tabela posortowana jest w kolejno艣ci alfabetycznej zapyta艅. Dla nas przydatne b臋dzie posortowanie jej wed艂ug sumy wszystkich wy艣wietle艅.

W tabeli przestawnej w polu Wiersze przy pozycji Query ustaw koleno艣膰 na Malej膮ca oraz zmie艅 Sortuj wg na „Funkcja SUM dotycz膮ca zbioru Impressions w …”. W dodatkowym polu wybierz Suma ca艂kowita.

Teraz tabela posortowana jest od najwi臋kszej liczby wy艣wietle艅 do najmniejszej.

Tabela przestawna - najpopularniejsze frazy na stronie z podzia艂em na urz膮dzenia

Jak 艂atwo mo偶na zauwa偶y膰 s艂owo kluczowe „lista zakup贸w Google” jest do艣膰 popularna na urz臋dzeniach desktopowych, jednak drugie tyle wy艣wietle艅 pochodzi z urz膮dze艅 mobilnych. Z kolei widoczno艣膰聽frazy „indeksowanie strony w Google” najwi臋ksza jest urz膮dzeniach desktopowych.

Jakie strony s膮 popularne w danym kraju?

Je偶eli prowadzisz bloga w j臋zyku angielskim z pewno艣ci膮 b臋dziesz chcia艂 wiedzie膰, do jakich kraj贸w docieraj膮 Twoje tre艣ci i jakie podstrony s膮 tam odwiedzane najcz臋艣ciej.

Krok 1.

Utw贸rz tabel臋 przestawn膮聽z danych pobranych z GSC – dane musz膮 zawiera膰聽co najmniej: adres URL i kraj.

Krok 2.

Jako Wiersze ustaw: Page

Jako Kolumny ustaw: Country

Jako Warto艣膰 ustaw: Impressions

Krok 3.

Ustaw filtr, aby ograniczy膰 liczb臋 danych. Wybierz jedynie interesuj膮ce Ci臋 kraje.

Dodaj nowy filtr. Z listy wybierz Country. Nast臋pnie z listy Stan wybierz kraje, kt贸re chcesz przeanalizowa膰. Najpro艣ciej b臋dzie wcisn膮膰聽Wyczy艣膰 a nast臋pnie zaznacza膰 tylko te pozycje, kt贸re Ci臋 interesuj膮. Pamietaj, 偶e Pa艅stwa zapisane s膮 zgodnie z mi臋dzynarodow膮 norm膮 聽ISO 3166 z u偶yciem 3 literowego kodu (Polska to POL, Wielka Brytania to GBR)

najcz臋艣ciej wy艣wietlane strony w podanym kraju


Ju偶 wiesz jak pobra膰 dane z GSC za pomoc膮 dodatku Search Analytics for Sheets i do czego mo偶esz ich u偶y膰. Jestem ciekaw, jak Ty wykorzystasz to narz臋dzie.

Daniel J臋drysik

Od 2018 roku zwi膮zany jestem z marketingiem internetowym. Specjalizuj臋 si臋 w optymalizacji stron internetowych i sklep贸w. Obecnie pe艂ni臋 funkcj臋 Marketing Managera w Agencji KS. Prywatnie jestem mi艂o艣nikiem fantastyki oraz zapalonym czytelnikiem.